Už dlhší čas sa zamýšľam nad reklamou na isté nemenované nealko pivo. Poznáte ju: Chalan príde do podniku a pýta si tento nápoj. Prídu otázky jeho kamarátov: “Šoféruješ?”, “Si chorý?” a pecka “Netrhaj partiu”….
Táto reklama je z môjho pohľadu ukážkou zvráteného pohľadu spoločnosti na alkohol a jeho užívanie. Celkový obsah reklamy v skratke ukazuje, ako fungujeme a aké “nenormálne” je piť nealko. Ako sa človek musí vyhovárať, hľadať tie “správne” dôvody, aby sa vyhol alkoholu. Koľko krát ste sa tí, čo už nepijete stretli s takýmito a podobnými otázkami, ak ste sa rozhodli piť nealko?
Pre tých, čo nemajú s alkoholom problém je takáto reklama možno normálna a ničím vás nevyruší, ale keď sa na to pozrieme z pohľadu tých, ktorí majú s alkoholovou závislosťou skúsenosť alebo majú na ňu predispozície, celý obrázok sa mení. Ukazuje totiž, ako choro fungujeme.
Na jednej strane spoločnosť morálne zavrhuje ľudí, ktorí majú problém s alkoholom, na druhej strane nám cez reklamy podsúva názor, že piť je normálne, zdravé a nevyhnutné, ak sa chceme začleniť do spoločnosti.
Na jednej strane s opovrhnutím pozerá na ľudí, ktorí padli do pasce závislosti, na druhej strane na nás z každej strany vykúka táto legálna droga ako niečo, čo je neoddeliteľnou súčasťou nášho života a je to úplne v poriadku.
Veď stačí zájsť do potravín, na benzínovú pumpu, do reštaurácie či do stánku s občerstvením. Ak sa pohybujete s spoločnosti ľudí, ktorí sa radi “uvoľnia” v spoločnosti alkoholu, odmietnutie znamená byť čiernou ovcou. Alkohol na nás kričí zo všetkých strán. Len natiahnuť ruku.
Vrátim sa k spomínanej reklame. Ponúka nám obrázok spokojnej partičky, ktorá sa večer zabáva. Určite to poznáte. Sama som do takých partičiek chodievala. Dnes s odstupom času viem, koľkí z týchto partičiek si netrhaním partie zarobili na alkoholovú závislosť. Aj dnes sa mi stačí pozrieť na to, ako sa niekto v takejto partičke správa počas pitia a je mi jasné, koľká bije.
Nechcem moralizovať smerom k tým, ktorí s alkoholom nemajú problém. Už len z toho dôvodu, že viem, aké ťažké je pre vás pochopiť, že niekto s tým problém má a je to pre neho nebezpečné. Chcem vás len požiadať, aby ste rešpektovali odmietnutie alkoholu bez toho, aby sme museli vysvetľovať, prečo si nechceme užívať vašu spoločnosť spolu s alkoholom.
V kontexte tejto reklamy je vidieť ako fungujeme. Za každú cenu sa snažíme niekoho škatuľkovať, zaradiť. Ak neje mäso, je divný, ak je mäso, je nemoderný, ak nepije vôbec, je chorý a nespoločenský, ak pije nad mieru akú považujeme za správnu, je alkoholik, ak neverí očkovaniu je antivarex, ak verí očkovaniu je naivná ovca, ak chodí do kostola je náboženský fanatik, ak nechodí do kostola, je neznaboh… Uspokojí nás, ak niekoho priradíme do tej správnej škatuľky a cez jej optiku ho potom hodnotíme.
Zabúdame, že každý má právo na svoj vlastný názor, postoj a prístup k svojmu životu. A že pokiaľ tým nezasahuje do našich práv, je len na ňom, či si dá kofolu alebo pivo, či si dá bravčový steak alebo obilné klíčky.